Vier werkstijlen en hoe herkenning zorgt voor betere teamprestaties

Gepost door Meindert Jan Waardenburg on 7 - 4 - 2020
Meindert Jan Waardenburg
Volg mij op:

Je hebt het misschien weleens gedaan: een productiviteitscursus. Denk aan timemanagement. Maar de tips die voor jou werkten, bleken helemaal niet te werken voor jouw collega! Waar de één graag gedetailleerd en met to-do-lijstjes werkt, blikt de ander liever vooruit en gaat het gesprek aan. Iedere medewerker is uniek in zijn of haar werkstijl. Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn, zeker als je veel samenwerkt. Er is geen one-size-fits-all benadering. Door de verschillen in werkstijlen te herkennen en hierop in te spelen, creëer je efficiënte en productieve teams. En dit draagt weer bij aan duurzaam samenwerken voor meer arbeidsproductiviteit en werkplezier. Maar welke vier werkstijlen zijn er? 

In haar boek “Work SimplyEmbracing the Power of Your Personal Productivity Style identificeert Carson Tate vier belangrijke werk- of productiviteitsstijlen: de prioriteitensteller, de planner, de regelaar en de bedenker. Met een assessment kun je kijken welke van de vier werkstijlen bij jou en jouw medewerkers past.  

Werkstijl 1: De prioriteitensteller 

Medewerkers met deze werkstijl zijn gek op data en kritisch denken. Ze zijn analytisch, gefocust op feiten en zeer efficiënt in hun werkzaamheden. Daarom houden ze bij hoeveel tijd ze kwijt zijn aan een specifieke taak, zodat ze hun dagen en werkweken nóg beter kunnen indelen.  

Prioriteitenstellers bekijken per project welke doelen er behaald moeten worden, plannen dan de werkzaamheden en ordenen deze op prioriteit. Ze houden niet van persoonlijke gesprekken of geklets over koetjes en kalfjes. Ze zijn kort en bondig in hun e-mails.   

  • Sterktes: georganiseerd, efficiënt, gericht op resultaat, logisch en kritisch denken.    
  • Zwaktes: rechtlijnig, behoefte aan controle, competitief, bezittelijk. 
  • Houden van ‘wat’-vragen: wat zijn de feiten, wat is het resultaat? 

Werkstijl 2: De planner  

Deze werkstijl lijkt op die van de prioriteitenstellers, maar planners duiken in de details van het project. Ze zijn zeer georganiseerd en houden van werkschema’s en actieplannen. Met het halen van deadlines hebben zij absoluut geen probleem gezien hun werkdiscipline.    

Planners werken vooruit, maar zijn minder goed in het stellen van prioriteiten. Ze gaan liever niet naar meetings zonder agenda. In hun e-mails gebruiken ze opsommingen en geven ze aan welke vervolgstappen er gezet moeten worden. 

  • Sterktes: praktisch, georganiseerd, gestructureerd en gedetailleerd. 
  • Zwaktes: niet flexibel, behoefte aan controle en gebrek aan spontaniteit. Verliezen soms het grote plaatje uit het oog.  
  • Houden van ‘hoe’-vragen: hoe gaan we dit aanpakken, hoe denk jij hierover? 

Werkstijl 3: De regelaar 

Medewerkers met deze werkstijl zijn expressief en emotioneel ingesteld. Regelaars zijn uitstekende teamspelers en gaan graag persoonlijke contacten aan. Ze zijn verhalenvertellers, communicatief sterk en goed in het ‘verkopen’ van hun ideeën.  

Regelaars houden van samenwerken en helpen het liefst hun collega’s om het werk af te krijgen. Ze vinden het jammer als anderen meer op data en feiten gefocust zijn in plaats van de werkrelatie. Hun e-mails versturen ze met meerdere personen in de cc.  

  • Sterktes: overtuigend, teamspelers, empathisch, echte bemiddelaars en houden van interactie. 
  • Zwaktes: snel afgeleid, praten veel, leunen op het team. 
  • Houden van ‘wie’-vragen: wie zijn de stakeholders, wie worden beïnvloed door deze acties? 

Werkstijl 4: De bedenker  

Bedenkers zijn strategisch ingesteld en houden van conceptueel denken. Medewerkers met deze werkstijl zijn holistisch en richten zich op het grotere geheel. Ze zijn creatief, maken werkzaamheden het liefst visueel en werken daarbij met kleuren.  

Bedenkers zijn snel verveeld en werken daarom liever aan meerdere projecten tegelijk. Daarbij verliezen ze snel de details uit het oog. Qua werktijd komen en gaan ze wanneer ze willen. E-mails van een bedenker zijn vaak (te) lang en staan bol van de ideeën.  

  • Sterktes: probleemoplossend vermogen, innovatief, strategische denkers, zien altijd kansen. 
  • Zwaktes: impulsief en ongeorganiseerd. 
  • Houden van de ‘waarom’-vraag: waarom doen we het op deze manier, waarom is dit belangrijk? 

Betere prestaties door herkennen vier werkstijlen 

Door te herkennen welke van de vier werkstijlen (of een mix hiervan) elk teamlid heeft, kun je meer uit je team halen. Omdat je begrijpt hóe ze het liefst werken. Bekijk eens per project waar de uitdagingen liggen voor iedere werkstijl en bedenk oplossingen. Je kunt bijvoorbeeld werkzaamheden verdelen, zodat die het beste bij een werkstijl passen. Denk ook aan andere zaken: hoe geef je vorm aan vergaderingen, kantoorruimten en andere benodigdheden die je team ondersteunen in hun werkzaamheden? Hoe beter je je medewerkers begrijpt, hoe beter je hen kunt helpen om optimaal te presteren! 

Samenwerken in een team kent veel voordelen, maar ook valkuilen. In deze blog lees je meer over de voor- en nadelen van teamwork. 

Wil je meer lezen over hoe je digitaal samenwerken kunt vormgeven in je organisatie? Download dan ons gratis whitepaper ‘In 7 stappen naar een optimale digitale werkplek’.    

Gratis Whitepaper Digitale Werkplek

Recente berichten

Tips ontvangen over slimmer samenwerken?