Samenwerken in een team: de voor- en nadelen

Gepost door Meindert Jan Waardenburg on 23 - 3 - 2020
Meindert Jan Waardenburg
Volg mij op:

Tegenwoordig is samenwerken niet meer weg te denken uit een organisatie. Complexe projecten en lastige problemen vragen om visies en vaardigheden van medewerkers met uiteenlopende expertises. Samenwerken in een team heeft vele voordelen: het stimuleert persoonlijke ontwikkeling, maakt uitwisseling van kennis en ideeën eenvoudiger en leidt tot betere en snellere resultaten. Wij zijn in ieder geval voor! Toch kan samenwerken soms ook minder effectief zijn. Laten we eens kijken naar enkele voor- en nadelen van teamwerk. Zodat je het maximale kunt halen uit samenwerken in een team.   

De voordelen van samenwerken in een team 

Doorbreken van organisatiesilo’s  

Complexe projecten en ingewikkelde taken vragen om inzichten van medewerkers vanuit verschillende vakgebieden. Dat betekent dat teamleden vanuit de hele organisatie samenwerken aan het project. Dat vereist meer transparantie en minder eilandjescultuur. Als medewerkers vanuit verschillende lagen en afdelingen samenwerken in een team kun je synergie creëren en silo’s doorbreken.   

Persoonlijke ontwikkeling van medewerkers  

Een team dat bestaat uit medewerkers met verschillende achtergronden, vaardigheden, expertises en opleidingen, maakt dat teamleden veel van elkaar kunnen leren. Door deze diversiteit verbeter je vaardigheden als communiceren, actief luisteren, openstaan voor nieuwe ideeën, fouten toegeven én vergeven. Samenwerken in een team zorgt dat medewerkers zich op professioneel en persoonlijk vlak kunnen ontwikkelen en dat is zeer waardevol! 

Beter resultaat door creatieve oplossingen  

Complexe problemen en moeilijke taken kun je beter samen aanpakken dan individueel. Het geheel is namelijk groter dan de som der delen. Ieder teamlid draagt bij aan de oplossing. Door samen te werken in een team kunnen er nieuwe en vaak hele creatieve ideeën naar boven komen.  

Toename arbeidsproductiviteit 

Samenwerken biedt de mogelijkheid om taken te verdelen. Ieder teamlid houdt zich bezig met de taak die het beste past bij zijn of haar expertise. Dankzij de mogelijkheid om taken te verdelen en gelijktijdig aan het project te werken, leidt samenwerken tot een kwalitatief beter en sneller resultaat. En mensen zijn doorgaans productiever als zij zich kunnen bezighouden met taken die goed passen bij hun eigen expertises.   

Verhogen klanttevredenheid  

Samenwerken in een team biedt natuurlijk ook voordelen voor de klant. De klantcommunicatie en klantenservice worden efficiënter aangezien elk teamlid weet wat er speelt en wat de status is van het project. Door samen te werken kun je sneller reageren op vragen of knelpunten. En je kunt de klant direct koppelen aan het juiste teamlid. Doordat je sneller en beter kunt voldoen aan de wensen van de klant verbetert de relatie en is je klant tevreden.    

Waarom samenwerken in een team ook minder effectief kan zijn 

Inefficiënt vergaderen kost het team veel tijd 

Als je samen aan een project werkt, betekent dit ook dat je regelmatig moet vergaderen. Als dit niet goed wordt ingeregeld, kan dit veel tijd kosten waardoor de efficiëntie van het team afneemt. Soms kan samenwerken zelfs zoveel tijd in beslag nemen dat de afzonderlijke teamleden nog maar weinig tijd overhouden voor hun eigen werk. Bewaak dit proces dus goed! 

Meelifters profiteren van samenwerken in een team 

Vooral wanneer er sprake is van grote teams, bestaat het risico dat niet alle teamleden evenveel inzet vertonen. Dit doet de sfeer en de onderlinge samenwerking geen goed. Zeker niet wanneer iedereen gelijk wordt beloond. Zorg daarom dat ieder teamlid zijn of haar taken en verantwoordelijkheden heeft en dat je de processen kunt monitoren. En zorg voor een cultuur waarin je elkaar kunt aanspreken op gedrag en resultaten.  

Verschil van mening in het team 

Zoveel mensen, zoveel meningen. Dit kan leiden tot onenigheid. Zeker wanneer personen het moeilijk vinden om andere suggesties of ideeën aan te nemen. Conflicten zijn niet te vermijden in een team. Toch moeten teamleden leren om onderlinge verschillen te accepteren en deze te gebruiken voor betere besluitvorming. Erken een meningsverschil en blijf open en transparant communiceren.  

Besluitvorming duurt langer  

Om draagvlak te creëren, is het aan te raden om teamleden te betrekken bij de besluitvorming. En iedereen op één lijn krijgen, kan enige tijd kosten. Zo duurt het langer voordat een project wordt afgerond en het kan zelfs leiden tot het missen van deadlines! Ook hier geldt dat verschillende meningen het project kunnen vertragen. Het is daarom heel belangrijk dat het team iemand heeft die de autoriteit en daadkracht heeft om knopen door te hakken.      

Niet iedereen voelt zich vrij om ideeën te delen 

Bij samenwerken in een team kan het voorkomen dat sommige medewerkers zich ongemakkelijk voelen om eigen ideeën te delen. Of ze ervaren groepsdruk om in te stemmen met ideeën van anderen. Dat beperkt de creativiteit en innovatief vermogen van het team. Het is dus verstandig om hier alert op te zijn en mensen indien nodig op een andere manier te stimuleren om hun eigen ideeën te delen.    

Sommige medewerkers werken liever alleen  

Niet iedereen vindt het fijn om samen te werken in een team. Medewerkers voelen zich niet altijd comfortabel en dit kan serieuze gevolgen hebben voor de arbeidsproductiviteit en sfeer. Verplicht ze niet tot continu samenwerken in een team, maar zoek naar andere oplossingen. Geef ze een andere rol, waarbij ze wel bijdragen aan het teamwerk, maar autonoom kunnen werken aan hun taken.    

Samenwerken in een team bevorderen 

Samenwerken is dynamisch en vereist volledige inzet van alle teamleden. Probeer de aspecten die samenwerken minder efficiënt maken zo goed mogelijk te sturen. Geef zelf het goede voorbeeld en wees nauw betrokken bij de projecten. Maak gebruik van technologie om samenwerken gemakkelijker te maken en te stroomlijnen. Dan overstijgen de voordelen van samenwerken in een team de mogelijke nadelen 

Wil je meer lezen over hoe je digitaal samenwerken kunt vormgeven in je organisatie? Download dan ons whitepaper ‘In 7 stappen naar een optimale digitale werkplek’.  

Gratis Whitepaper Digitale Werkplek

Recente berichten

Tips ontvangen over slimmer samenwerken? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.