leestijd

Maakt de cloud de ICT-manager overbodig in de toekomst?

Door Meindert Jan Waardenburg

Cloudcomputing is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven: we videobellen met collega's vanuit het hele land, we werken samen via een digitale werkplek en we slaan onze documenten op in de cloud. Meer dan de helft van de bedrijven met 50 tot 100 medewerkers gebruikt clouddiensten voor e-mail, dataopslag of Office-software. Bij bedrijven met meer dan 500 medewerkers groeit dat percentage naar maar liefst 88%. Maar wat betekent dat voor een ICT-manager als we zelfs onderhoud en beheer naar de cloud brengen? Verdwijnt de ICT-manager in de toekomst? 

 
De voordelen van de cloud 

De cloud is in meerdere vormen beschikbaar: openbaar, privé en hybride. De openbare cloud, zoals Microsoft Azure, is verreweg het meest populair en in beheer van een cloudleverancier. Bij een privé-cloud worden bepaalde resources, zoals opslagcapaciteit, niet gedeeld met andere bedrijven. Dat geeft je meer controle over je cloudomgeving. Tot slot, heb je nog de hybride cloud: een combinatie tussen een cloudomgeving en on-premises infrastructuur, wat soms een vereiste is vanuit bepaalde wet- en regelgeving.  

 

De cloud biedt gewoonweg enorm veel mogelijkheden om je infrastructuur, applicaties en platformen online te gebruiken. Dat levert gebruikers weer verschillende voordelen op, zoals digitaal samenwerken, een veilige werkomgeving en meer inzicht door data samen te brengen. Bovendien kun je clouddiensten gemakkelijk op- en afschalen wanneer dat nodig is, waardoor je als organisatie de mogelijkheid krijgt om flexibel in te spelen op bepaalde marktontwikkelingen.  

 

De cloud: consequenties voor de ICT-manager 

De komst van de cloud heeft wel gevolgen voor de ICT-manager: het vraagt namelijk om een geheel andere focus om deze rol inhoud te geven. De traditionele invulling van infrastructurele werkzaamheden, onderhoud en beheer, budgetbeheer en leveranciersrelaties gaat op de schop. De mogelijkheden van de cloud vragen om een ICT-manager met nieuwe vaardigheden en de rol van inkoper of techneut past daar steeds minder bij.   

 

De ICT-manager 2.0 is namelijk van strategische waarde voor een organisatie en de cloud faciliteert hem of haar hierbij. Maar bij een nieuwe rol komen ook weer andere uitdagingen naar voren, denk aan toenemende shadow IT, de taal van de business kunnen spreken en alle eindgebruikers betrekken bij de adoptie van cloud computing. De ICT-manager transformeert van reactief beheer en onderhoud, naar proactief handelen en strategisch meedenken met een balans tussen innovatie en stabiliteit. 
  

Verdwijnt de ICT-manager? 

Maakt de cloud de ICT-manager overbodig in de toekomst? Dat zeker niet. Maar er vindt wel een verschuiving plaats van de traditionele invulling van deze functie, naar een invulling die past bij een moderne en strategische ICT-manager die alle mogelijkheden van de cloud wil benutten. De juiste inzet van technologie is namelijk van essentieel belang voor de groei van een bedrijf. Die noodzakelijke verschuiving zien we ook terug bij onze klanten en alle belangrijke leerpunten hebben we voor je op rij gezet in onze whitepaper.  

Benieuwd naar de veranderende rol van de moderne ICT-manager? Download hier de whitepaper: ‘Waarom clouddiensten het einde betekenen van de ICT-manager'.