leestijd

Is fulltime werken op kantoor definitief verleden tijd?

Door Meindert Jan Waardenburg

Door Corona maakte het kantoorpersoneel voor het eerst in de geschiedenis massaal kennis met het thuiswerken. Ben jij óók actief op LinkedIn, dan heb je sinds Corona hoogstwaarschijnlijk regelmatig een opiniepoll op je tijdlijn voorbij zien komen met de vraag welke manier van werken jouw voorkeur heeft. Als dat op kantoor is, dan reageer je met een blauw duimpje. Werk je liever thuis, dan reageer je met een groen applaus. Gaat jouw voorkeur uit naar hybride werken, dan kun je een hartje plaatsen. Duizenden mensen reageren op deze polls. Dit geeft aan hoezeer de manier waarop we werken werkend Nederland bezighoudt.

Met het thuiswerken werden ook de ICT-voorzieningen van organisaties flink op de proef gesteld. We zagen een flinke toename in investeringen in de digitale werkomgeving. Bij I-Experts hebben wij ons steentje bijgedragen en diverse bedrijven geholpen aan een goede digitale werkomgeving.

Werkwensen van werkend Nederland anno 2021

We zijn inmiddels meer dan een jaar verder na aanvang van de pandemie. We zien dat veel bedrijven de balans opmaken en onderzoeken welke manier van werken nú het beste bij hun organisatie past. Fulltime op kantoor werken is niet langer vanzelfsprekend. Dat blijkt ook uit een rondgang van het AD langs grote werkgevers in het groene hart. Zo deed één van de bedrijven waarmee het AD sprak onderzoek naar de werkwensen onder jongeren. Wat blijkt: jongeren zien het kantoor liever als een vergader-, inspiratie en ontmoe­tings­plek, dan een plek waar je veertig uur per week aanwezig bent om te knallen. Ook andere bedrijven gaven aan dat deze nieuwe behoefte in de organisatie leeft, te onderzoeken hoe er meer hybride gewerkt kan worden én hoe de voordelen van thuis-, en op kantoor werken optimaal kunnen worden benut.

Hoe is dat in jouw organisatie?

Een moderne, digitale werkomgeving is een must

Ongeacht welke werkvorm het beste bij jouw organisatie past, een moderne, digitale werkplek waar jouw medewerkers altijd en overal kunnen samenwerken, is tegenwoordig geen luxe meer. Een digitale werkplek zorgt met de juiste tools, functionaliteiten en applicaties voor meer efficiëntie, productiviteit én plezier.

Werk vindt steeds vaker plaats via allerlei digitale systemen en processen. Personeel werkt niet meer (alleen) op een vaste computer maar op laptops, tablets, smartphones en andere devices. Daarnaast is informatie vaak verspreid over verschillende locaties, systemen en communicatiekanalen. Met een digitale werkomgeving kan je dit allemaal slim en veilig stroomlijnen en optimaliseren, want alle werkzaamheden en communicatie verlopen via één online platform. Digitale werkplekken zijn dus toegankelijk op ieder apparaat, plaats en tijdstip. Bovendien kun je met een digitale werkomgeving zowel met je eigen collega’s als met externe partners, leveranciers en klanten veilig en digitaal samenwerken.

Microsoft en eigen I-Experts oplossingen

De perfecte digitale werkplek ziet er voor ieder bedrijf anders uit. Wij van I-Experts ondersteunen je met veel kennis, kunde en plezier bij het realiseren, optimaliseren en het up-to-date houden van een goede digitale werkomgeving. Dat doen wij met onze #ExpertsTogether aanpak. Wij gaan een digitale samenwerking met je aan waarin we goed luisteren naar jouw behoeften en wensen, jouw voorzien van goed advies op maat, en jij de juiste begeleiding van ons krijgt tijdens de inrichting en implementatie.

Als Microsoft Gold Partner weten wij precies welke Microsoft oplossingen aansluiten bij jouw doelen en wensen. Daarnaast hebben we ook in eigen beheer verschillende tools ontwikkeld om aan de meest specifiek wensen te kunnen voldoen. Denk hierbij aan een FileExplorer, een Digitale assistent, een Kwaliteits- en kennismanagementsysteem en een Corporate app. Wil je meer weten over hoe je slimmer kunt samenwerken? Je leest hier meer.

Quickscan digitale werkplek

Ben je benieuwd hoe jouw organisatie er in digitaal opzicht voorstaat en welke verbeterpunten er zijn voor jouw digitale werkomgeving? Eén van onze consultants komt graag bij je langs om de digitale stand van zaken binnen jouw organisatie te inventariseren. Op basis van deze quickscan adviseren we je over mogelijke verbeterpunten en oplossingen voor een optimale digitale werkomgeving. Je kunt contact met ons opnemen via info@i-experts.nl of bel 055-7998170. Je kunt ook met ons chatten. Ga hiervoor naar onze website en typ je vraag in de chatbalk rechtsonder aan de pagina.