leestijd

Hoe krijg ik mijn medewerkers mee in ICT-veranderingen?

Door Meindert Jan Waardenburg

Als organisatie ontkom je niet eraan om te moderniseren. Met de tijd mee te gaan én te veranderen. Vooral in dit technologie gedreven tijdperk. Het bijhouden van alle ontwikkelingen op IT-gebied gaat niet zonder slag of stoot.

Een uitdaging is bijvoorbeeld medewerkers te betrekken bij het digitaliseringstraject. Anders loop je de kans dat zij de hakken in het zand zetten en de digitale transformatie van de organisatie blokkeren.

Maar hoe betrek je medewerkers bij digitale transformatie?

De ICT-experts van I-Experts doen drie aanbevelingen.

1) ‘What is in it for them?’ Communiceer dit helder

Laten we beginnen bij het begin, als medewerkers helder op hun netvlies hebben wat de voordelen van digitalisering voor hen zijn, dan zijn ze sneller geneigd mee te werken. Het is daarom belangrijk die voordelen in kaart te brengen en deze gedurende het hele traject te blijven benoemen. Je wilt het percentage medewerkers dat veranderingen tegenwerkt zo klein mogelijk maken en houden.

2 ) Zorg ervoor dat medewerkers zich gehoord en gezien voelen

De mensen in jouw organisatie zijn dé gebruikers van de IT-voorzieningen. Zij weten het beste wat zij nodig hebben en wat wel en niet voor hen werkt.

Onderzoek middels enquêtes, interviews of focusgesprekken welke doelgroepen en key users er in de organisatie kunnen worden onderscheiden en welke behoeften zij hebben. Analyseer deze informatie en implementeer de aanbevelingen die uit het onderzoek komen op technisch gebied, zodat medewerkers merken dat er echt iets met hun input is gedaan.

Je wilt dat medewerkers zich gehoord en gezien voelen. En dat ze het idee hebben dat ze daadwerkelijk invloed kunnen uitoefenen op de digitalisering van de organisatie. Dat doe dus je op deze wijze.

3 ) Blijf in gesprek met de ambassadeurs van iedere doelgroep

Identificeer de ambassadeurs/key users van iedere doelgroep en betrek hen nauw bij het proces. Zo blijven zij op de hoogte van wat er speelt en kunnen zij vragen beantwoorden van de overige medewerkers. Kom periodiek bijeen met de afgevaardigden van de verschillende doelgroepen om te bespreken waar ze tegenaan lopen en waar nog quick wins behaald kunnen worden.

Zoals je merkt gaat het inventariseren en verwerken van de behoeften op IT-gebied niet over een dag ijs. Het vergt planning, bijsturing en geduld. Gelukkig sta je er niet alleen voor. I-Experts kan je ondersteunen en begeleiden bij het gehele proces. Door bijvoorbeeld inspiratiesessies te houden, lessons learned te delen van vergelijkbare business cases of input te geven over wat geautomatiseerd kan worden.

Bij I-Experts hebben wij ervaring met het begeleiden van klanten. We hebben naast ingenieurs en IT’ers ook change en adoptie consultants in huis die jou met veel plezier en kennis van zaken ondersteunen bij het creëren van draagvlak en betrokkenheid. Uiteindelijk is techniek maar een fractie van het werk.

Wil jij niet langer jouw IT-innovaties over de schutting gooien, maar juist ruimte creëren voor het implementeren van de input van jouw mensen? Neem dan contact met ons op via 0557998170. Je kunt ook altijd contact opnemen via onze livechat.